Realizace Bauhaus Trmice

Obchodní centrum Bauhaus v Trmicích

Případová studie

05. 01. 2024

10 minut čtení

Investor: Czech Property Investments, a.s.

V Trmicích na stavbě haly pro nový obchodní dům Bauhaus jsme prováděli hrubé terénní práce, montované i monolitické opěrné stěny, zeminovou desku pod beton v hale, komunikace a zpevněné plochy okolo haly.

Stavba byla celkově komplikovaná složitou geologií, náročnou technologií montované opěrné stěny, archeologickým průzkumem a malým prostorem pro manipulační plochy v důsledku vysoké zastavěné plochy.

STROJRENT 2022 46 | Obchodní centrum Bauhaus v Trmicích
Těžění a katrování nadrozměrných balvanů

Nejprve se stavba zpozdila ještě před začátkem prací z důvodu čekání na souhlasné stanovisko ke stavebnímu povolení. Další ránou pro postup prací byl nečekaně rozsáhlý archeologický průzkum, který probíhal na celé ploše výkopů, což znamenalo významnou plochu haly. Naštěstí díky ochotě a spolupráci s archeologickým týmem z muzea v Ústí nad Labem se nám podařilo práce rozdělit na čtvrtiny, díky čemuž jsme mohli postupně pracovat na již prozkoumaném území.

Další a možná největší výzvou bylo nutné vyřešení sanace pláně v zářezu z důvodu výskytu uhelných jílů ve vyšší poloze, než předpokládal geologický průzkum prováděný investorem. Tento druh zeminy je absolutně neúnosný, a nedá se ani nijak stabilizovat. Proto bylo nutné tento materiál vykopat, odvézt a vyměnit za jiný, vhodný materiál.

Také jsme bojovali s velkým množstvím balvanů a kamenů (dle IGP zde měl být štěrkový materiál vhodný do násypů), které bylo nutné vytřídit ze zeminy. Zeminu s tak velikými kameny by nebylo možné v násypu stabilizovat. Tento problém jsme vyřešili tříděním a drcením kamenů, a jejich následné použití do konstrukčních vrstev. Tento proces byl však časově velmi náročný, což způsobilo další zdržení.

Problematická skládaná opěrná stěna z betonových tvárnic a geomříží, o výšce 10 m v nejvyšším bodě, se nám podařila postavit bez větších komplikací. Dále jsme vybudovali pět monolitických opěrných stěn ze železobetonu.

Následovala realizace cementobetonového krytu v prostoru zásobovacího dvora a asfaltové kryty na příjezdových komunikacích a rozsáhlém parkovišti pro osobní automobily. Velká část asfaltových komunikací leží na skládané opěrné stěně. Dále jsme pokládali dvě prefabrikované schodiště a chodníky pro pěší.

V této fázi již byl harmonogram opravdu napjatý a z důvodu časového presu, způsobenému pozdním nástupem při zahájení stavby, archeologickým výzkumem a složitými geologickými poměry, byl na nás i ostatní zhotovitele vyvíjen enormní tlak na plnění termínů, které byly všechny v prodlení. Tento problém jsme řešili posílením veškerých kapacit, jak strojních, tak lidských zdrojů. I tak bylo těžké dohánět velkou časovou ztrátu a všichni na stavbě museli vynaložit maximální možné úsilí, abychom plnili požadované termíny.

Náročnost stavby byla také po logistické stránce, když byla vysoká zastavěná plocha pozemku, a na stavbě nebyl manipulační prostor jak pro nás, tak pro ostatní dodavatele, se kterými jsme se museli neustále domlouvat a koordinovat přesuny materiálů, abychom mohli provádět komunikace a terénní úpravy kolem haly.

I přes veškeré komplikace se nám podařilo stavbu zdárně dokončit a předat investorovi k užívání.

Zaujala vás naše práce?

Máte zájem o naše služby?